Gå til innhold

Klagenemnda for offentlige anskaffelser

Ønsker du å klage på en offentlig anskaffelse? Eller har du oppdaget at en oppdragsgiver har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse?

Klagenemnda for offentlige anskaffelser håndterer klager som gjelder brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Her kan du lese om hvordan du går frem for å klage.

Ikon for KOFA KOFA

Les mer om Klagenemnda for offentlige anskaffelser – KOFA.

Ikon for Levere klage Levere klage

Før du klager
Skrive klage / Mal for klage
Sende klage

Ikon for Saksgangen Saksgangen

Når du mottar en klage
Frister
Saksbehandlingstid

Array
(
    [post_type] => Array
        (
            [0] => post
        )

    [ignore_sticky_posts] => 
    [numberposts] => 3
    [nopaging] => 
    [category] => Array
        (
            [0] => 29
        )

    [paged] => 1
    [order] => DESC
    [orderby] => date
)

Saker og aktuelt fra KOFA

Aktuelt KOFA

Den gode begrunnelsen

Brudd på begrunnelsesplikten er en vanlig anførsel i klager til Kofa. Her er noen av hovedlinjene i klagenemndas avgjørelser.
21. januar 2020
Aktuelt KOFA

Sammenslåing av kommuner og fylkeskommuner

Fra 1. januar 2020 ble en rekke kommuner og fylkeskommuner slått sammen. Dette får betydning for åpne KOFA-saker der kommuner eller fylkeskommuner er klaget inn.
15. januar 2020
Aktuelt KNSAktuelt KOFA

Nyhetsbrev 4 – 2019

I denne utgaven kan du blant annet lese om klagenemndas avgjørelse i regjeringskvartal-saken
19. desember 2019
Array
(
    [post_type] => Array
        (
            [0] => sak
        )

    [ignore_sticky_posts] => 
    [numberposts] => 5
    [nopaging] => 
    [category] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [paged] => 1
    [order] => DESC
    [orderby] => meta_value
    [meta_key] => avsluttet
    [meta_query] => Array
        (
            [relation] => AND
            [0] => Array
                (
                    [key] => status
                    [value] => Avgjort
                    [compare] => =
                )

        )

)

Siste avgjorte saker

DatoSaknr.Innklaget
15.01.20202019/147Øvre Romerike Innkjøpssamarbeid
Brudd på regelverket
09.01.20202019/155Bane NOR SF
Avvist - saken ubegrunnet eller kan klart ikke føre frem
19.12.20192019/106Nordland fylkeskommune
Ikke brudd på regelverket
18.12.20192018/550Lunner kommune
Ikke brudd på regelverket
17.12.20192018/556Statens vegvesen
Brudd på regelverket
Array
(
    [post_type] => Array
        (
            [0] => sak
        )

    [ignore_sticky_posts] => 
    [numberposts] => 3
    [nopaging] => 
    [category] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [paged] => 1
    [order] => DESC
    [orderby] => meta_value
    [meta_key] => avsluttet
    [meta_query] => Array
        (
            [relation] => AND
            [0] => Array
                (
                    [key] => utvalgt
                    [value] => 1
                    [compare] => =
                )

        )

)

Utvalgte saker

Ikke brudd på regelverket i regjeringskvartal-saken

I sak 2018/158 tok klagenemnda stilling til om bruken av Nordic Office of Architecture, som rådgiver i forkant av plan- og designkonkurransen for prosjektering av det nye regjeringskvartalet, utgjorde et brudd på anskaffelsesregelverket. Klager anførte at innklagede hadde brutt forskriften (2006) § 3-8 om rådgiverhabilitet, § 3-7 om habilitet etter forvaltningsloven § 6 og forskriften (2006) § 23-1 (8) og (9) om juryens uavhengighet. Klagers anførsler førte ikke frem.

Ulovlig direkte anskaffelse av skytjenester

I sak 2018/7 tok klagenemnda stilling til om oppdragsgiver, i et avrop på en rammeavtale om IKT-driftstjenester, kunne kreve tjenestene levert som skyløsning. Klagenemnda fant at den løsningen som var beskrevet i rammeavtalen, og som tilbyderne dermed hadde konkurrert på å levere, var en «on premise-leveranse». Formuleringer i anskaffelsesdokumentene, om at man i fremtiden «… muligens vil […] se en blanding av eget datasenter og skytjenester» o.l., kunne ikke endre på dette. Klagenemnda fant videre at avropet utgjorde en vesentlig endring av rammeavtalen. På denne bakgrunn kom klagenemnda til at innklagede hadde foretatt en ulovlig direkte anskaffelse. Innklagede ble ilagt et gebyr på 10 prosent av anskaffelsens verdi.

Innklagedes innleide konsulent var inhabil

I klagenemndas avgjørelse i sak 2018/76 måtte nemnda ta stilling til hvorvidt innklagedes innleide konsulent var inhabil. Klagenemnda uttalte at man ikke kunne bedømme den omstendighet at daværende daglige leder og hovedaksjonær hos valgte leverandør hadde vært forloveren til konsulenten i 1981 og den senere profesjonelle kontakten mellom partene uavhengig av hverandre. Klagenemnda la også vekt på at forloverrelasjonen mellom konsulenten og daværende daglige leder og hovedaksjonær hos valgte leverandør verken var gjort kjent internt i innklagedes organisasjon eller for leverandørene som deltok i konkurransen.