Gå til innhold

Klagenemnda for offentlige anskaffelser

Ønsker du å klage på en offentlig anskaffelse? Eller har du oppdaget at en oppdragsgiver har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse?

Klagenemnda for offentlige anskaffelser håndterer klager som gjelder brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Her kan du lese om hvordan du går frem for å klage.

Ikon for KOFA KOFA

Les mer om Klagenemnda for offentlige anskaffelser – KOFA.

Ikon for Levere klage Levere klage

Før du klager
Skrive klage / Mal for klage
Sende klage

Ikon for Saksgangen Saksgangen

Når du mottar en klage
Frister
Saksbehandlingstid

Array
(
    [post_type] => Array
        (
            [0] => post
        )

    [ignore_sticky_posts] => 
    [numberposts] => 3
    [nopaging] => 
    [category] => Array
        (
            [0] => 29
        )

    [paged] => 1
    [order] => DESC
    [orderby] => date
)

Saker og aktuelt fra KOFA

Array
(
    [post_type] => Array
        (
            [0] => sak
        )

    [ignore_sticky_posts] => 
    [numberposts] => 5
    [nopaging] => 
    [category] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [paged] => 1
    [order] => DESC
    [orderby] => meta_value
    [meta_key] => avsluttet
    [meta_query] => Array
        (
            [relation] => AND
            [0] => Array
                (
                    [key] => status
                    [value] => Avgjort
                    [compare] => =
                )

        )

)

Siste avgjorte saker

Dato Saknr. Innklaget
24.09.2020 2019/262 Stiftelsen Tradebroker, Avinor AS, Bane Nor SF, Helgeland Kraft AS, Vygruppen AS, Skagerak Energi AS og Statnett SF
Brudd på regelverket
24.09.2020 2019/670 Statsbygg
Ikke brudd på regelverket
23.09.2020 2019/597 Skien og Porsgrunn kommune
Ikke brudd på regelverket
22.09.2020 2019/612 Helse Nord RHF
Brudd på regelverket
18.09.2020 2019/588 Levanger kommune
Brudd på regelverket
Array
(
    [post_type] => Array
        (
            [0] => sak
        )

    [ignore_sticky_posts] => 
    [numberposts] => 3
    [nopaging] => 
    [category] => Array
        (
            [0] => 
        )

    [paged] => 1
    [order] => DESC
    [orderby] => meta_value
    [meta_key] => avsluttet
    [meta_query] => Array
        (
            [relation] => AND
            [0] => Array
                (
                    [key] => utvalgt
                    [value] => 1
                    [compare] => =
                )

        )

)

Utvalgte saker

Manglende vekting av tildelingskriterier

I sak 2019/589 tok klagenemnda blant annet stilling til lovligheten av innklagedes evalueringsmodell. Det fulgte av konkurransegrunnlaget at kontrakt ville tildeles på bakgrunn av formelen S=P+K1+K2 der P representerte leverandørenes tilbudspris, K1 representerte leverandørenes score på tildelingskriteriet «Kvalitet», og K2 representerte leverandørenes score på tildelingskriteriet «Oppdragsorganisasjon». Oppfyllelsen av tildelingskriteriene K1 og K2 ble vurdert innenfor et spenn fra 0-15 millioner kroner der leverandørene ble gitt fradrag i tilbudsprisen basert på sin oppfyllelse av de to kvalitative tildelingskriteriene. Desto bedre løsninger leverandørene kunne tilby, desto større prisfradrag fikk de i tilbudsprisen. Dette resulterte i tilbudssummen (S). Klager anførte at innklagede hadde brutt regelverket ved at tildelingskriterienes relative vekt ikke ble oppgitt i konkurransegrunnlaget, men klagenemnda kom til at en slik evalueringsmodell ikke var mindre forutberegnelig eller etterprøvbar enn eksempelvis modeller der tildelingskriteriene vektes innenfor et nærmere angitt spenn, slik forskriften § 18-1 (6) åpner for.

Ikke brudd på regelverket i regjeringskvartal-saken

I sak 2018/158 tok klagenemnda stilling til om bruken av Nordic Office of Architecture, som rådgiver i forkant av plan- og designkonkurransen for prosjektering av det nye regjeringskvartalet, utgjorde et brudd på anskaffelsesregelverket. Klager anførte at innklagede hadde brutt forskriften (2006) § 3-8 om rådgiverhabilitet, § 3-7 om habilitet etter forvaltningsloven § 6 og forskriften (2006) § 23-1 (8) og (9) om juryens uavhengighet. Klagers anførsler førte ikke frem.