Gå til innhold

Klagenemnda for offentlige anskaffelser

Ønsker du å klage på en offentlig anskaffelse? Eller har du oppdaget at en oppdragsgiver har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse?

Klagenemnda for offentlige anskaffelser håndterer klager som gjelder brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Her kan du lese om hvordan du går frem for å klage.

Ikon for KOFA KOFA

Les mer om Klagenemnda for offentlige anskaffelser – KOFA.

Ikon for Levere klage Levere klage

Før du klager
Skrive klage / Mal for klage
Sende klage

Ikon for Saksgangen Saksgangen

Når du mottar en klage
Frister
Saksbehandlingstid

Saker og aktuelt fra KOFA

Aktuelt KOFAKOFA
dommerhammer og vektskål

Søksmål mot gebyrvedtak trekkes

Norges Sjømatråd AS brakte KOFA's gebyrvedtak mot organet inn for Oslo tingrett og saken var berammet til juni 2019. Nå har Norges Sjømatråd trukket søksmålet og gebyret blir dermed stående slik det er vedtatt av KOFA.
8. mai 2019

Siste avgjorte saker

DatoSaknr.Innklaget
14.08.20192018/255Politiets fellestjenester
Ikke brudd på regelverket
13.08.20192018/204Statens vegvesen Region midt
Ikke brudd på regelverket
12.08.20192019/363IVAR IKS
Brudd på regelverket
06.08.20192019/371Bærum kommune
Avvist - saken ubegrunnet eller kan klart ikke føre frem
25.07.20192019/442Stavanger Kommune
Avvist - saken ubegrunnet eller kan klart ikke føre frem

Utvalgte saker

Innklagedes innleide konsulent var inhabil

I klagenemndas avgjørelse i sak 2018/76 måtte nemnda ta stilling til hvorvidt innklagedes innleide konsulent var inhabil. Klagenemnda uttalte at man ikke kunne bedømme den omstendighet at daværende daglige leder og hovedaksjonær hos valgte leverandør hadde vært forloveren til konsulenten i 1981 og den senere profesjonelle kontakten mellom partene uavhengig av hverandre. Klagenemnda la også vekt på at forloverrelasjonen mellom konsulenten og daværende daglige leder og hovedaksjonær hos valgte leverandør verken var gjort kjent internt i innklagedes organisasjon eller for leverandørene som deltok i konkurransen.

Høyest gjennomsnittlig rabattsats var ikke et ulovlig tildelingskriterium

I klagenemndas avgjørelse i sak 2018/23 var spørsmålet hvorvidt høyest gjennomsnittlig totalrabatt var et ulovlig tildelingskriterium. Klagenemnda fremhevet at det følger av praksis at avgjørende er om tildelingskriteriet er egnet til å identifisere tilbudet med den laveste prisen. Dette beror på en konkret vurdering. Klagenemnda konkluderte med at høyest gjennomsnittlig totalrabatt var et lovlig tildelingskriterium i foreliggende konkurranse.

Sak om endring av tildelingsevaluering – dissens

I klagenemndas forente saker 2018/329, 2018/340 og 2018/341 hadde innklagede gjennomført en åpen anbudskonkurransen for inngåelse av to rammeavtaler for kjøp av henholdsvis kontor- og institusjonsmøbler og skole- og barnehagemøbler. Først gjennomførte innklagede en evaluering og tildeling, men endret så evalueringen og tildelingen på bakgrunn av at den første evalueringen var gjennomført i strid med regelverket. Nemnda var enig i at den opprinnelige måten å evaluere tilbudene på var i strid med regelverket. Klagerne anførte at endringen av evalueringen var ulovlig og at konkurransen måtte avlyses. I denne vurderingen delte klagenemnda seg i et flertall og et mindretall.