Sammendrag
I en anbudskonkurranse om slamtømmingstjenester hadde innklagede opplyst i konkurransegrunnlaget at tildelingskriteriene var ?pris, kvalitet, service, miljøhensyn og leverandørenes økonomiske situasjon?. Klagenemnda fant at innklagede hadde brutt regelverket ved å legge vekt på lokaliseringen av leverandørenes hovedkontor. Klagenemnda fant videre at innklagede ikke hadde adgang til å legge vekt på at den valgte leverandøren disponerte et komplett kartverk over tømmingssteder som følge av et tidligere kontraktsforhold med innklagede. Klagenemnda fant i tillegg at det var usaklig å legge avgjørende vekt på en opplysning i klagers tilbud om responstid ved ikke-planlagte tømming av sluk på kvelds- og nattetid. Begrunnelsen for tildeling av kontrakten levnet i tillegg alvorlig tvil om innklagedes vurdering var i samsvar med § 10-2(1). Klager viser til at det i konkurransegrunnlaget var satt opp et krav om responstid på maksimalt to timer ved behov for service, og at klager har akseptert dette. Klager anfører derfor at de ikke er noen bemerkelsesverdig forskjell i responstid i forhold til den valgte leverandøren. Videre viser klager til at årsaken til at den valgte leverandøren har et komplett kartverk er at de i forrige kontraktsperiode utførte slamtømmingen for Fredrikstad kommune. Å legge vekt på at leverandøren har et komplett kartverk vil derfor virke diskriminerende overfor andre leverandører. Klager anfører at uansett skulle det vært stilt opp et krav (eller kriterium) om komplett kartverk i konkurransegrunnlaget for å kunne ta dette med i vurderingen. Kommunen har opplyst at det er lagt vekt på at den valgte leverandøren har hovedkontor i kommunen, og at dette angivelig skal være en fordel for miljøet. Klager viser til at det i konkurransegrunnlaget kun er stilt krav om kontor i nærmiljøet, noe klager anfører å ha. Klagenemnda vil av eget tiltak reise spørsmål ved om vektlegging av om leverandører har hovedkontor i kommunen kan virke diskriminerende overfor leverandører på grunn av nasjonalitet eller lokal tilhørighet, jf. forskrift om offentlige anskaffelser § 3-1.