Gå til innhold

Klagenemnda for offentlige anskaffelser

Ønsker du å klage på en offentlig anskaffelse? Eller har du oppdaget at en oppdragsgiver har foretatt en ulovlig direkte anskaffelse?

Klagenemnda for offentlige anskaffelser håndterer klager som gjelder brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Her kan du lese om hvordan du går frem for å klage.

Ikon for KOFA KOFA

Les mer om Klagenemnda for offentlige anskaffelser – KOFA.

Ikon for Levere klage Levere klage

Før du klager
Skrive klage / Mal for klage
Sende klage

Ikon for Saksgangen Saksgangen

Når du mottar en klage
Frister
Saksbehandlingstid

Saker og aktuelt fra KOFA

Les om Johan som tok videreutdanning ved King’s College i London

God kompetanse innenfor de regelverkene Klagenemndssekretariatet håndterer, er avgjørende for at organet skal kunne gi nemndene gode juridiske tjenester. Klagenemndssekretariatet tilbyr derfor sine ansatte kurs som øker kompetansen til det nivå organet trenger. Les om Johan som tok utfordringen med å ta videreutdanning ved Kings College ved siden av jobb.
20. september 2022
Bilde av tastatur og smarttelefon

Ny søknadsfrist for masterstipend høsten 2022

Dersom du skal skrive masteroppgave høsten 2022, innenfor fagfeltene Klagenemndssekretariatet håndterer, kan du søke masterstipend hos oss. Fristen er 23. september 2022.
6. september 2022

Siste avgjorte saker

Dato Saknr. Innklaget
26.09.2022 2022/1064 Alta kommune
Trukket
22.09.2022 2021/2155 Tysvær kommune
Ikke brudd på regelverket
22.09.2022 2022/902 Sykehusinnkjøp HF
Brudd på regelverket
13.09.2022 2022/736 Statsbygg
Ikke brudd på regelverket
13.09.2022 2022/887 Bergen kommune
Brudd på regelverket

Utvalgte saker

Fremgangsmåten for tildeling av kontrakter under en rammeavtale med flere leverandører

Sak 2021/615 gjaldt en rammeavtale med flere leverandører om levering av byggeledelse. Klagenemnda tok blant annet stilling til om innklagede hadde foretatt en ulovlig direkte anskaffelse ved å tildele kontrakt for et saneringsprosjekt gjennom å avholde minikonkurranse. Det fulgte av konkurransegrunnlaget at tildeling av kontrakter enten ville gjøres basert på leverandørenes rangering i anbudskonkurransen, eller ved minikonkurranse mellom leverandørene. Det var derimot ikke gitt nærmere spesifiserte vilkår for å gjenåpne konkurransen mellom leverandørene, slik forskriften § 26-3 (3) krever. Klagenemnda har tidligere presisert at avrop på en rammeavtale er kunngjøringspliktige dersom rammeavtalen ikke hjemler avropet, se til sammenligning klagenemndas avgjørelse i sakene 2020/193 avsnitt 22 og 2015/59 avsnitt 19. Klagenemnda viste til at konkurransegrunnlaget i dette tilfellet fastsatte en fordelingsnøkkel i tråd med forskriften § 26-3 (1), og at kontrakter lovlig kunne tildeles etter denne. Man sto derfor her overfor det tilfellet at feil leverandør har blitt tildelt kontrakt ved den ulovlige gjenåpningen av konkurransen. En slik feil vil etter nemndas syn måtte avbøtes ved plikten til å omgjøre tildelingen, eller eventuelt gjennom erstatning, men utgjør ikke et brudd på kunngjøringsplikten. Kontraktstildelingen ved bruk av minikonkurranse utgjorde derfor ikke en ulovlig direkte anskaffelse.