Sammendrag
Innklagede kunngjorde en åpen anbudskonkurranse om rammeavtale for anskaffelse av håndverker-,rørlegger-/VVS-tjenester med tilhørende materiell til Skien, Porsgrunn, Bamble, Kragerø, Siljan og Drangedal kommuner. Klager anførte at innklagede hadde brutt regelverket ved å forlenge kontrakten fra 2015 til 2016. Dette fordi innklagede forut for denne forlengelsen, som innklagede hadde hjemlet i kontraktens opsjon på forlengelse, ikke hadde kjøpt inn produktpakker slik dette var estimert i konkurransegrunnlaget for anskaffelsen. Innklagede viste til at konkurransegrunnlagets estimerte volum av produktpakker var basert på tall fra 2011, og at det tydelig var presisert i konkurransegrunnlaget at angitte mengder ikke innebar en forpliktelse med hensyn til bestillinger under kontrakten. Sekretariatet forstod klagers anførsel slik at klager mente at opsjonsutløsningen utgjorde en ulovlig direkte anskaffelse ettersom avviket mellom antatt og faktisk innkjøp av produktpakker under kontrakten innebærer at innklagede ved utløsing av opsjonen hadde inngått en avtale med et vesentlig annet innhold enn det som opprinnelig var kunngjort. Sekretariatet fant at ettersom innklagede i konkurransegrunnlaget uttrykkelig hadde vist til at kommunene ikke var forpliktet til uttak basert på det estimerte volumet, sammenholdt med opplysningene fra leverandørene, at det klart ikke var holdepunkter for at utløsning av opsjonen representerte inngåelse av en avtale med et vesentlig annet omfang eller innhold enn det som var kunngjort. Det forelå derfor heller ingen ulovlig direkte anskaffelse på dette grunnlag.