Sammendrag
Innklagede gjennomførte en konkurranse med forhandling for anskaffelse av skoleadministrativt system. Klager anførte at innklagede hadde brutt de grunnleggende kravene i loven § 5 ved at klagers tilbud ved evalueringen av priskriteriet ble gitt et pristillegg for ytelser som ifølge klager gikk utover minstekravene i kravspesifikasjonen. Klager hevdet i denne forbindelse at dentilbudte muligheten til å kontakte brukerstøtte per telefon eller e-post var en opsjon på en tilleggsytelse som ikke skulle evalueres under priskriteriet. I motsetning til det klager hevdet var det imidlertid ingen holdepunkter for at brukerstøtte pertelefon eller e-post skulle forstås som en opsjon. Det var også klart at tilbudt brukerstøtte måtte inneholde denne typen support. Når brukerstøtte per telefon var priset på en annen måte enn etterspurt var det derfor klart at tilbudet inneholdt et avvik som innklagede måtte prise. Det var heller ingen holdepunkter for at selve fastsettelsen av avvikets pris var i strid med regelverket. Heller ikke klagers øvrige anførsler kunne føre frem. Ettersom sekretariatet fant at klagen klart ikke kunne føre frem ble den avvist som uhensiktsmessig for behandling i klagenemnda, jf. klagenemndforskriften § 9.