Sammendrag
Innklagede gjennomførte en åpen anbudskonkurranse for kjøp av fremdriftskoordinator til «Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum». Klager anførte at innklagede hadde brutt regelverket ved ikke å avvise valgte leverandørs tilbud, hvor det var tilbudt et team på to fremdriftskoordinatorer til å løse oppdraget. Klager viste til at valgte leverandørs tilbud, som følge av dette, måtte anses som et alternativt tilbud som skulle vært avvist etter forskriften § 20-13 (1) bokstav c. At valgte leverandør tilbød to fremdriftskoordinatorer, medførte ifølge klager også at tilbudet skulle vært avvist etter forskriften § 20-13 (1) bokstav f. Sekretariatet kom til at konkurransegrunnlaget ikke stengte for å tilby mer enn én fremdriftskoordinator. Klagers anførsler om avvisning førte derfor klart ikke frem. Sekretariatet fant videre at det var i samsvar med regelverket å vurdere begge kandidatene under tildelingskriteriet “Kvalitet”. Det var heller ikke holdepunkter for at innklagede hadde utøvd et uforsvarlig skjønn ved å gi klagers og valgte leverandørs tilbud henholdsvis 5 og 10 poeng på dette kriteriet.