Sammendrag
Innklagede gjennomførte en totrinnskonkurranse med forhandling for inngåelse av en eller flere rammeavtaler for levering av installasjonstjenester og IKT-kabling/infrastruktur på alle sine lokasjoner, inklusive Svalbard. Klagenemnda fant at innklagede hadde brutt kravet til forutberegnelighet i loven § 5, ved å gi valgte leverandør bedre score enn klager på underkriteriet “Tilgjengelighet/Responstider/Tilkallingstider”. Videre fant klagenemnda at innklagede hadde brutt kravet til forutberegnelighet i loven § 5, ved å ikke praktisere poenggivningen konsekvent i evalueringen av tilbudene og således gi klager, som beste tilbud, seks poeng under kriteriet “Sertifisering/autorisasjon hos utførende personell”. Nemnda fant også innklagedes endringer av klagers brukercaser vilkårlige, og i strid med de grunnleggende kravene til forutberegnelighet og likebehandling i loven § 5. Videre konstaterte nemnda brudd på kravet til etterprøvbarhet i loven § 5 og forskriften § 3-1 (7), når ikke innklagede fortløpende skriftlig hadde dokumentert hvordan beregningene for tilbydernes oppmøtekostnader ble gjennomført. Endelig fant klagenemnda at innklagede hadde brutt loven § 5 under evalueringen av priskriteriet, ved å benytte en evalueringsformel som ikke gjenspeiler de relevante prisforskjellene mellom tilbudene. Klagers øvrige anførsler førte ikke frem, eller har ikke blitt behandlet.