Saksgangen

Finanstilsynsklagenemnda behandler klager over vedtak fattet av Finanstilsynet.

Ønsker du å klage på et vedtak gjort av Finanstilsynet, må du sende klagen til Finanstilsynet innen oppgitt klagefrist.

Finanstilsynet vil vurdere saken på nytt. Dersom tilsynet ikke finner grunn til å omgjøre vedtaket, vil de sende klagen videre til Finanstilsynsklagenemnden, normalt sammen med en innstilling med en nærmere begrunnelse for vurderingen.

Klagenemndssekretariatet tar imot innstillingen fra Finanstilsynet sammen med saksdokumentene på vegne av Finanstilsynsklagenemnda. Når Klagenemndssekretariatet har fått inn en klage, får klager tilsendt et brev som orienterer om at klagen er mottatt og videre saksgang. Saksbehandlingen er i utgangspunktet skriftlig.

Klagesakene blir normalt behandlet i kronologisk rekkefølge. Du kan se hvilke saker som er kommet inn, og når de kom inn, her.

Klager får den endelige avgjørelsen så snart den er foreligger. Avgjørelsene blir også publiserte her.

Dersom klager har et organisasjonsnummer, vil brev og vedtak normalt bli sendt ut via Altinn.

Dersom Finanstilsynets vedtak blir endret til gunst for klager, kan klager i medhold av forvaltningsloven § 36 kreve å få dekket vesentlige sakskostnader som har vært nødvendige for å få endret vedtaket. Et eventuelt krav om dekning av sakskostnader rettes direkte til Finanstilsynsklagenemnda v/Klagenemndssekretariatet.

saksbehandling